Synpunkter
Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård vi ger. Det hjälper oss att förbättra våra rutiner och metoder.
Vänd dig till den verksamhet där du fått vård
Du är välkommen att när som helst lämna synpunkter på vården. Du kan vända dig till den aktuella verksamheten eller mottagningen som det gäller. Det är verksamheten som bäst kan förklara vad som hänt och vidta åtgärder för att det inte ska hända igen. Du kan vara anonym om du vill, men tänk då på att du inte kan få något svar.
När du lämnat dina synpunkter bör verksamheten omgående bekräfta att de tagit emot dina synpunkter. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Svaret ska vara formulerat så att du förstår det.
Frågor om vårdbehov eller sjukdomstillstånd
Om du har frågor om vårdbehov eller sjukdomstillstånd ska du vända dig till 1177 Vårdguiden eller till din vårdcentral.
Patientvägledare
Du kan också vända dig med dina synpunkter eller klagomål till patientvägledaren i Stockholms läns sjukvårdsområde.
Via 1177 Vårdguiden
- Logga in med e-legitimation på 1177
- Välj "Alla övriga tjänster"
- Välj – "Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare"
Har du inte e-legitimation kan du istället skriva ett brev, mejla eller ringa. Kom ihåg att ange dina kontaktuppgifter så att vi kan kontakta dig tillbaka. Vill du inte ha ett svar kan du skicka dina synpunkter anonymt.
Skicka brev
Stockholms läns sjukvårdsområde
Patientvägledare
Box 45436
104 31 STOCKHOLM
Telefon
08-123 400 40.